INT-02. บทความวิชาการ/วิจัย (วารสารระดับชาติ)

URI ถาวรสำหรับคอลเล็กชันนี้

เรียกดู

การส่งล่าสุด

ตอนนี้กำลังแสดง1 - 3 ของ 3
  • รายการ
    Gender Differences in Coping Strategies of Cyberbullying of University Students in Thailand: The Role of Socio-Emotional Skills
    (Sripatum Review of Humanities and Social Science, 2567-06-30) Supavadee Nontakao
    The objectives of this study were to study online usage behavior, cyberbullying experiences and perceived effective coping strategies of cyberbullying of Thai university students. In addition, this study investigated whether there are differences in online usage behavior, cyberbullying experiences, and chosen coping strategies between gender in relation to socio-emotional skills. The population of this study was university students who were 18-25 years of age. This study employed cross-sectional design and data was collected through a self-administered questionnaire. The final sample was 396, comprising of 206 male students and 190 female students. The statistical analysis included percentage, mean, standard deviation, chi-square test and t-test. The analysis indicated that there was no difference between male and female students in online usage behavior and cyberbullying experiences reporting cyberbully perpetrators, cyberbully victims and bystanders. There was no difference between male and female students in ignorance and technology use as coping strategies. However, male students tended to perceive direct reaction as a coping strategy of cyberbullying more than female students. On the other hand, female students tended to perceive support seeking as a coping strategy more than male students. The findings help promote understanding of the role of socio-emotional skills on cyberbullying handling, which may assist in prevention and coping when dealing with cyberbully. There should be a socio–emotional development program that aims to foster social and emotional skills within universities to improve the quality of interpersonal relationships and reduce conflicts between peers.
  • รายการ
    Perceived Motivation Differences for Cyberbullying of University Students in Thailand: Impact of Urbanization
    (Sripatum Review of Humanities and Social Science, 2566-12-25) Supavadee Nontakao, Vasavat Sutinyamanee
    Urbanization causes both prospects and challenges; urban settings can lead to significant inequalities and social problems. Cyberbullying is a major social problem and presents a dangerous threat in today's digital world to youth and adults alike. The objectives of this study were to study cyberbullying experience and the perception of cyberbullying motivation of Thai university students. In addition, this study investigated the difference in cyberbullying experience and perception of cyberbullying motivation of Thai university students living in urban areas and rural areas. This study employed cross-sectional design and conducted with university students who were 18-25 years of age with a sample of 392. Results indicated that there was no difference between the proportions of university students in urban and rural areas reporting both cyberbully perpetrators and cyberbully victims. However, students in urban areas tended to perceive anonymity as a motivation for cyberbullying more than students in rural areas. On the other hand, students in rural areas tended to perceive enjoyment as a motivation for cyberbullying more than those in urban areas. The findings help promote understanding of motivational factors, which may assist in prevention and intervention when dealing with cyberbully perpetrators.
  • รายการ
    Innovative E-learning Platform for Educational Services in Kunnatee Ruttharam Wittayakhum School
    (Journal of Science and Technology Thonburi University, 2564-05-12) Maytawee Dachai; Paralee Maneerat; Suparoek Chootongchai; Papada Pitchayachananon
    การจัดการเรียนการสอนที่ผ่านมา ผู้สอนส่วนใหญ่เน้นให้ความสำคัญกับการเรียนรู้ผ่านห้องเรียน และแม้จะมีการนำ เทคโนโลยีสารสนเทศมาใช้ร่วมด้วยบ้าง เช่น การสร้างห้องเรียนอีเลิร์นนิง แต่รูปแบบการนำอีเลิร์นนิงมาใช้นั้น เป็นการสร้าง แหล่งสืบค้นไว้ให้ผู้เรียนเข้ามาทบทวนเนื้อหาเท่านั้น ปัจจุบันมีการพัฒนาแอปพลิเคชันในหลากหลายแพลตฟอร์มและเป็นที่ นิยม โดยเฉพาะโมบายแอปพลิเคชัน ซึ่งมีบทบาทกับพฤติกรรมของนักเรียนในระดับชั้นมัธยมศึกษามากขึ้น ผู้วิจัยจึงนำแนวคิดการสร้างห้องเรียนอิเลิร์นนิงผสานกับโมบายแอปพลิเคชัน โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาแอปพลิเคชันแพลตฟอร์มอีเลิร์นนิงโดยใช้ปัญหาเป็นฐาน ตามความต้องการของผู้สอนและผู้เรียน และเพื่อทดสอบการยอมรับแอปพลิเคชันแพลตฟอร์มอีเลิร์นนิงของผู้สอนและผู้เรียน ขั้นตอนในการทำวิจัยครั้งนี้ ได้กำหนดเป็น 4 ระยะคือ ระยะที่ 1 เก็บรวบรวมข้อมูลและวิเคราะห์ออกแบบระบบ ระยะที่ 2 พัฒนาแอปพลิเคชันแพลตฟอร์มอีเลิร์นนิง ระยะที่ 3 การทดสอบประสิทธิภาพและทดลองใช้ระบบ ระยะที่4 ประเมินการยอมรับของผู้ใช้งาน กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ปีการศึกษา 2562 จำนวน 20 คน ได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย โดยให้เรียนด้วยวิธีการเรียนการสอนบนแอปพลิเคชันแพลตฟอร์มอีเลิร์นนิง โดยใช้ปัญหาเป็นฐานวัดผลการเรียนรู้บนแอปพลิเคชันแพลตฟอร์มอีเลิร์นนิง และประเมินการยอมรับของผู้ใช้งาน ผลการวิจับพบว่าแอปพลิเคชันแพลตฟอร์มอีเลิร์นนิงเชิงนวัตกรรมส าหรับบริการทางการศึกษา สามารถตอบสนองความต้องการของผู้สอนและผู้เรียนอยู่ในระดับมากที่สุด การประเมินการยอมรับของผู้ใช้งานอยู่ในระดับมากที่สุด และผู้เรียนมีทักษะในศตวรรษที่ 21 เพิ่มขึ้น