GEN-01. บทความวิชาการ/วิจัย (วารสารระดับนานาชาติ)
URI ถาวรสำหรับคอลเล็กชันนี้
เรียกดู
กำลังเรียกดู GEN-01. บทความวิชาการ/วิจัย (วารสารระดับนานาชาติ) โดย ผู้เขียน "ธนภณ สมหวัง"
ตอนนี้กำลังแสดง1 - 2 ของ 2
ผลลัพธ์ต่อหน้า
ตัวเลือกเรียงลำดับ
รายการ THE PRIORITIZATION OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (SDGS) AMONG STUDENT OF SRIPATUM UNIVERSITY IN THAILAND(Kasetsart Business School, Kasetsart University., 2566-02-24) Dhanapon Somwang; ธนภณ สมหวังThe Sustainable Development Goals (SDGs) are a universal action to ensure peace and prosperity by 2030 by rising to meet various challenges. Achieving the SDGs requires every party to take part, including unversity students This research aimed to study prioritization of SDGs and identify knowledge, perceptions and awareness about the SDGs among students at Sripatum Univesity in Thailand. The research instrument is divided into 2 parts: 1) priority level 17 goals of SDGs 2) Opinions about knowledge, perceptions and awareness. The data was collected using online questionnaire from 125 first-year students from 2 clusters. Statistics used in data analysis were frequency, percentage and standard deviation. The result showed that most of the respondents were male, 83 people of 66.4%. The age range is 18 -21 years old, 94 people, representing 75.2%. Clusters are science and engineer of 53 people accounted for 42.4% and social science of 72 people accounted for 57.6%. The top 5 SDGs according to mean were SDg4: Quality Education (mean = 4.51), SDG13: Climate Action (mean = 4.50 ), SDG3: Good Health and Well-Being (mean = 4.49), SDG8: Decent Work and Economic Growth(mean = 4.47), SDG5: Gender Equality (mean = 4.33). Of the total respondents, They believed that it is necessary to know about the SDGs 91.2 %, to perceive 92.0% and to aware 93.6%.รายการ สงฆ์ : พุทธนวัตกรรมเพื่อการเรียนรู้ที่ยั่งยืน(มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2566-06-26) ธนภณ สมหวังบทความนี้ต้องการศึกษาถึงแนวความคิดเรื่องสงฆ์ในพระพุทธศาสนา ที่พระพุทธเจ้าทรงจัดตั้งขึ้นมา ในฐานะนวัตกรรมเพื่อการเรียนรู้ที่ยั่งยืน ผลการศึกษาพบว่า แนวความคิดเรื่องการเรียนรู้ที่ยั่งยืนและการเรียนรู้ตลอดชีวิต เป็นแนวความคิดที่มีความสา คัญในสังคมปัจจุบันเป็นอย่างมากเพราะสังคมปัจจุบันเป็นสังคมแห่งการเรียนรู้ ซึ่งมีความสอดคล้องกับแนวคิดเรื่องสงฆ์ในพระพุทธศาสนา ซึ่งพระพุทธเจ้าทรงจัดตั้งชุมชนสงฆ์ขึ้นมาครั้งแรก เพื่อเป็นชุมชนที่มีเป้าหมาย ในการพัฒนาบุคคลให้เป็นบุคคลแห่งการเรียนรู้ และให้เป็นชุมชนแบบอย่างในการเรียนรู้ที่ยั่งยืน โดยทรงวางระเบียบวินัยและหลักธรรมต่าง ๆ การพัฒนาสังคมในปัจจุบันเพื่อก้าวไปสู่การเป็นสังคมแห่งการเรียนรู้ โดยมุ่งเน้นการเรียนรู้ตลอดชีวิต จึงสามารถนาเอาแนวคิดและหลักคำสอนที่พระพุทธเจ้าทรงวางไว้ในชุมชนสงฆ์มาประยุกต์ใช้กับสังคมในปัจจุบัน The purpose of this article is to study the concept of the sangha in Buddhism, which was established by Lord Buddha as an innovative approach to sustainable learning. The research findings indicate that the concept of sustainable learning and lifelong learning is highly significant today, which is a learning society that aligns with the concept of Sangha in Buddhism. Lord Buddha established the Sangha as the first monastic community with the goal of developing individuals into lifelong learners and serving as a model community for sustainable learning. The Sangha established discipline and moral principles to develop its members into individuals of learning and enable them to go out and develop other individuals, communities, or societies as learning entities. The current societal development towards becoming a learning society can therefore benefit from the teachings and principles laid down by Lord Buddha within the Sangha community, focusing on lifelong learning and sustainable learning.