Teaching and Learning and Developmant Canter
URI ถาวรสำหรับชุมชนนี้
เรียกดู
กำลังเรียกดู Teaching and Learning and Developmant Canter โดย วันที่ออก
ตอนนี้กำลังแสดง1 - 20 ของ 147
ผลลัพธ์ต่อหน้า
ตัวเลือกเรียงลำดับ
รายการ THE MEASURING OF TEACHING AND LEARNING EFFECTIVENESS USING THE GAME BASED LEARNING TECHNIQUES IN LSM205 LOGISTICS AND SUPPLY MANAGEMENT(Sripatum University, 2021) Matee Vicheansan; Wanwisa DuantrakoonsilThis research aimed to develop and evaluate the learning efficiency using Game-based Learning techniques in the course LSM205 Logistics and Supply Chain Management. The research tools included a game-based learning design, tests, and a student satisfaction survey for the course. The study was conducted with a sample of 351 students. The methodology involved pre-tests, in-course assessments, and posttests after applying the Game-based Learning technique. Data were then analyzed and summarized. The findings revealed that the Game-based Learning technique developed by the researchers achieved an efficiency of 84.67/88.20, surpassing the predetermined criterion of 80/80. Comparison of pre-test and post-test scores using Post-Test analysis indicated a statistically significant improvement in students' learning outcomes at the .05 level.รายการ การออกแบบประสบการณ์การเรียนรู้เพื่อพัฒนาผลงาน การสร้างแบรนด์จากผลงาน นักศึกษาสู่แพลตฟอร์มการขายออนไลน์(Sripatum University, 2024) เกรียงไกร กงกะนันทน์; Kriangkrai Kongkhanunการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากระบวนการสร้างแบรนด์จากผลงานนักศึกษาสู่แพลตฟอร์มการขายออนไลน์ โดยเน้นการออกแบบประสบการณ์การเรียนรู้ที่ช่วยเสริมทักษะด้านการตลาดดิจิทัลและการสร้างแบรนด์ ผ่านการทดลองการตลาดออนไลน์จริง กลุ่มตัวอย่างคือ นักศึกษาคณะดิจิทัลมีเดีย จำนวน 20 คน ที่พัฒนาแบรนด์และผลงานของตนเอง และนำเสนอผ่านแพลตฟอร์ม Shopter การวิจัยใช้รูปแบบวิจัยเชิงพรรณนาและเชิงปฏิบัติการ ใช้เครื่องมือแบบสอบถามและสัมภาษณ์เพื่อเก็บข้อมูลจากทั้งนักศึกษาและผู้บริโภค ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่านักศึกษาสามารถพัฒนาผลงานให้มีความชัดเจนในอัตลักษณ์แบรนด์ และสามารถตอบสนองต่อพฤติกรรมของผู้บริโภคในตลาดออนไลน์ได้ในระดับดีถึงดีมาก การสร้างแบรนด์ที่ประสบผลสำเร็จจำเป็นต้องมีทั้งกลยุทธ์การนำเสนอที่สอดคล้องกับพฤติกรรมผู้ซื้อ และการใช้แพลตฟอร์มออนไลน์อย่างมีประสิทธิภาพ This research aims to examine the branding process of student works transitioning into online sales platforms, with a focus on designing experiential learning that enhances students’ skills in digital marketing and brand development. The study involved 20 students from the Faculty of Digital Media who developed their own brand identities and presented their products via the Shopter platform. The research employed both descriptive and action research methodologies, using questionnaires and interviews to collect data from both students and consumers. The findings indicate that the students were able to develop clear brand identities and respond effectively to online consumer behavior, achieving a performance level ranging from good to very good. Successful branding requires not only strategic presentation aligned with buyer behavior but also the efficient utilization of online platforms.รายการ การพัฒนาความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษด้วยการจัดการเรียนรู้เชิงรุกร่วมกับสื่อกราฟิกของนักศึกษามหาวิทยาลัยศรีปทุม(Sripatum University, 2024) ณัฐกานต์ เดียวตระกูล; เพราพิลาส บูรณะวนิชกุลการวิจัยนี้เป็นการศึกษาผลของการใช้สื่อกราฟิกในการเรียนการสอนที่มีผลต่อการเพิ่มความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษของนักศึกษาในรายวิชา ENG213 (คำศัพท์และทักษะการอ่าน) มหาวิทยาลัยศรีปทุม กลุ่มตัวอย่างแบ่งเป็น 2 กลุ่ม คือกลุ่มที่ใช้สื่อกราฟิกในการเรียน เป็นนักศึกษาจำนวน 100 คน และกลุ่มที่ไม่ใช้สื่อกราฟิกในการเรียน จำนวน 100 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ประกอบด้วย (1) แผนการสอนรายวิชา ENG 213 (2) สื่อกราฟิกในการส่งเสริมการอ่านภาษาอังกฤษ (3) แบบทดสอบก่อนเรียน (Pre-test)และแบบทดสอบหลังเรียน (Post-test) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทดสอบที (t-test dependent และ t-independent) ผลการวิจัยพบว่า (1) นักศึกษาที่เรียนรู้โดยใช้สื่อกราฟิกมีคะแนนการทดสอบหลังเรียนสูงกว่าคะแนนการทดสอบก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญ (2) นักศึกษาที่เรียนรู้โดยใช้สื่อกราฟิกมีคะแนนการทดสอบหลังเรียนสูงกว่านักศึกษาที่เรียนรู้โดยไม่ใช้สื่อกราฟิกอย่างมีนัยสำคัญ This research is a study of the effect of using infographic materials in learning on increasing English reading ability of students in ENG213 (Vocabulary and reading skill) Sripatum University. The samples were divided into 2 groups, one that used infographic materials in learning were 100 students, and a group 100 students that did not use infographic materials in learning. The instruments used in this research consisted of (1) the ENG213 teaching plan (2) infographic materials to enhance English reading (3) Pretest and posttest in English reading ability. The data analysis was mean, standard deviation, t-test dependent, and t-test independent. The results found that (1) the implement of using infographic materials in learning is effective. students had higher scores for their English reading ability than pretest. (2) Students who used infographic materials in learning had significantly higher post-test scores than students who learnt without using infographic materials.รายการ การพัฒนาทักษะการออกแบบกราฟิกของนักศึกษาสาขาการออกแบบกราฟิกด้วยการใช้ Generative AI(Sripatum University, 2025) วีรภัทร สุธีรางกูร; Weeraphat Suteerangkulการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการใช้เครื่องมือ Generative AI และประสิทธิภาพในการสนับสนุนการออกแบบกราฟิก ประเมินทักษะการออกแบบกราฟิกของนักศึกษาในรายวิชาการออกแบบกราฟิกเบื้องต้น และประเมินทัศนคติของนักศึกษาต่อการใช้ Generative AI ในกระบวนการออกแบบกราฟิก โดยมีสมมติฐานว่าทักษะการออกแบบกราฟิกของนักศึกษาในรายวิชาพื้นฐานการออกแบบกราฟิกสามารถผ่านเกณฑ์ได้มากกว่าร้อยละ 80 ของผู้เข้าเรียน ตัวแปรต้นในการศึกษาคือการใช้ Generative AI ในการออกแบบกราฟิก ส่วนตัวแปรตามคือทักษะการออกแบบกราฟิกของนักศึกษาและทัศนคติของนักศึกษาต่อการใช้ Generative AI ต่อกระบวนการสร้างสรรค์งานกราฟิก การวิจัยนี้ใช้ประชากรเป็นนักศึกษาที่ลงทะเบียนในรายวิชาการออกแบบกราฟิกพื้นฐาน จำนวน 200 คน และเลือกกลุ่มตัวอย่างโดยการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งกลุ่มจำนวน 50 คน จาก 1 กลุ่มเรียน เนื้อหาการศึกษาเน้นการใช้เครื่องมือ Generative AI ได้แก่ MidJourney, Adobe Firefly และ Canva AI เพื่อสนับสนุนการพัฒนาทักษะการออกแบบกราฟิกในรายวิชาการออกแบบกราฟิกพื้นฐาน และแบบประเมินการเรียนรู้ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา การเปรียบเทียบ การวิเคราะห์ความสัมพันธ์ และการวิเคราะห์เชิงคุณภาพ ผลการวิจัยจะช่วยให้เข้าใจประสิทธิภาพและแนวทางการประยุกต์ใช้เทคโนโลยี Generative AI ในการพัฒนาทักษะการออกแบบกราฟิกของนักศึกษาในระดับอุดมศึกษา นักศึกษาที่ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง (51.3%) อายุเฉลี่ย 18-22 ปี (86%) สาขาที่มีผู้ตอบมากที่สุดคือดิจิทัลอาร์ตส์ (46.2%) รองลงมาคือคอมพิวเตอร์แอนิเมชันและวิชวลเอฟเฟ็กต์ (20.4%) นักศึกษาร้อยละ 80.1 เคยใช้ Generative AI ในการออกแบบกราฟิก โดยส่วนใหญ่มีประสบการณ์ใช้งานน้อยกว่า 6 เดือน (79.5%) เครื่องมือที่นิยมใช้งาน เช่น Canva AI, Midjourney, ChatGPT, Adobe Firefly, Stable Diffusion และ AI-Deate บทบาทของ AI ที่สำคัญ ได้แก่ การสร้างไอเดีย (81%) การสร้างภาพหรืองานออกแบบ (59%) และการปรับแต่งชิ้นงาน (32.9%) นักศึกษาที่ใช้ Generative AI มีคะแนนด้านความคิดสร้างสรรค์ ความสอดคล้องกับโจทย์ ความสมจริง และทักษะการใช้เครื่องมือ AI สูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญ แบบประเมินที่ใช้ครอบคลุม 5 หัวข้อหลัก ได้แก่ ความคิดสร้างสรรค์ ความสอดคล้องกับโจทย์ ความสมจริงและคุณภาพ ทักษะการใช้เครื่องมือ AI และเวลา/ประสิทธิภาพ ผลงานของนักศึกษาหลังใช้ AI มีคุณภาพดีขึ้นทั้งในด้านความหลากหลายของไอเดีย ความเป็นนวัตกรรม และการนำเสนอผลงานที่ตอบโจทย์ได้ชัดเจน นักศึกษาส่วนใหญ่เห็นว่า AI ช่วยประหยัดเวลา เพิ่มประสิทธิภาพ และเปิดโอกาสให้สร้างสรรค์งานใหม่ ๆ อย่างไรก็ตาม มีข้อกังวลเรื่องความเป็นเอกลักษณ์ของผลงาน คุณภาพของผลลัพธ์ที่ AI สร้างขึ้น และความเสี่ยงด้านลิขสิทธิ์หรือการพึ่งพา AI มากเกินไป หลายคนเสนอให้พัฒนาเครื่องมือให้ใช้งานง่าย เหมาะกับผู้เริ่มต้น และมีแนวทางจริยธรรมที่ชัดเจน แม้ AI จะช่วยเพิ่มประสิทธิภาพและความหลากหลายของผลงาน แต่ยังพบว่านักศึกษาบางส่วนขาดความเข้าใจในหลักการออกแบบพื้นฐาน ซึ่งอาจนำไปสู่ผลงานที่ขาดคุณภาพหรือขาดความเป็นเอกลักษณ์ นอกจากนี้ยังมีประเด็นเรื่องจริยธรรมและการพึ่งพา AI มากเกินไป ซึ่งสอดคล้องกับทฤษฎีการเรียนรู้แบบผสมผสาน (Blended Learning) ที่เน้นการผสมผสานเทคโนโลยีกับทักษะมนุษย์ AI ไม่ได้มาแทนที่นักออกแบบทั้งหมด แต่เปลี่ยนแปลงวิธีการทำงานอย่างมีนัยสำคัญ นักออกแบบที่สามารถปรับตัวและใช้ AI เป็นเครื่องมือเสริมจะยังคงมีความสำคัญและได้เปรียบในอุตสาหกรรมนี้ ขณะเดียวกัน การเรียนรู้และพัฒนาทักษะที่ AI ยังไม่สามารถทดแทนได้จะเป็นจุดแข็งของมนุษย์ในอนาคตรายการ การพัฒนากระบวนการเรียนรู้การจัดกิจกรรมเสริมความรู้ด้านเทคโนโลยีปัญญาประดิษฐ์ (AI) แบบ Active Learning รายวิชา ITB362 การพัฒนาผลิตภัณฑ์เพื่อตลาดต่างประเทศ(Sripatum University, 2025) สุนทรี พุฒิวร; Suntaree PuthiwornThis research aimed to compare the learning achievement of students before and after participating in Active Learning activities that integrated Artificial Intelligence (AI) tools. The objectives were: (1) to develop an Active Learning process that enhances AI knowledge in the course ITB362 Product Development for International Markets, (2) to study the learning outcomes and skill development related to AI technology among students, and (3) to examine student satisfaction with the AI-integrated learning activities and their practical applications. The sample group consisted of 77 second-year undergraduate students in the International Business program (Dual ITB-BUS, Dual ITB-MGT, and Chinese-ASEAN tracks) at Sripatum University who enrolled in ITB362 during the second semester of the academic year 2025. This classroom action research employed AI tools such as ChatGPT for idea generation and planning, CapCut for video content creation, and Gamma.app for creative presentations. The research instruments included: (1) a 23-item pre- and post-test for assessing academic achievement, (2) a satisfaction questionnaire, and (3) a performance rubric covering six dimensions. Data were collected during in-class activities and analyzed using both descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Paired Samples t-test). The findings revealed that the Active Learning activities enhanced with AI significantly improved student learning outcomes. The post-test mean score (X̄ = 15.47, S.D. = 2.61) was significantly higher than the pre-test mean score (X̄ = 10.45, S.D. = 2.42), with a t-value of -17.822 and a significance level of .000, which is lower than the threshold of .05. This indicates the effectiveness of the AI-integrated Active Learning approach. Students’ satisfaction with the learning activities was at the highest level, with an average score of 4.42 (S.D. = 0.66). The item with the highest satisfaction score was “Using ChatGPT to develop product ideas” (X̄ = 4.53). Rubric-based assessment showed that 62.34% of students were classified in the excellent to good performance levels after the activities, while the number of students in the “needs improvement” category decreased from 31 to just 1. Qualitative observations and interviews further supported these findings, revealing students’ enthusiasm, positive attitudes toward technology, and improved collaboration. Despite initial unfamiliarity with AI tools, most students demonstrated determination and succeeded in achieving the learning objectives. Thus, AI-enhanced Active Learning is an appropriate and effective approach to developing students' potential in the digital age and should be further promoted across other courses.รายการ การพัฒนาทักษะการเขียนภาษาอังกฤษของนักศึกษาชั้นปีที่ 2 มหาวิทยาลัยศรีปทุม โดยใช้ชุดฝึกการเขียนตามคำบอก(Sripatum University, 2552) สุนิตย์ ยอดขันธ์; Sunit YodkhandhaThe objectives of this research were to study the utilization of dictation exercises for English writing skills development of students to approach the university criteria, and to study the satisfaction towards studying English of students after using dictation exercises. The sample for this research consisted of 40 students who took ENG 122 (English II). The instruments used were (1) Lesson plans, (2) English writing skills test, (3) Six dictation exercises, and (4) Students’ satisfaction questionnaires towards studying English. The statistics used to analyze the data were: mean ( x ), standard deviation (S.D.), and t-test for dependent samples and t-test one sample. The research results indicated that (1) English writing skills after the training to learn by using the dictation exercises were higher than before learning. It was the statistically significant higher at .05 level. (2) English writing skills of students after the training the dictation higher than the 60 percent that were statistically significant at .05 level. When considering the sets, English writing skills of students met the criteria above and higher than the criteria. Except the second set was a writing difficult words and the fifth set was a writing sentences were lower than the 60 percent that were statistically significant at .05 level. And (3) the students’ satisfaction of dictation exercises was very high level.รายการ การศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 สาขาวิชาภาษาอังกฤษ สื่อสารธุรกิจหลักสูตร 2 ปีต่อเนื่อง คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีปทุมโดยใช้ แบบฝึกหัดเสริมทักษะการแปลภายาอังกฤษ(Sripatum University, 2552) ถิรนันท์ วงศ์วิวัฒน์; Tiranun WongwiwatThe study of “English Learning Achievement of the First-Year Students Majoring in English Business Communication at Sripatum University by Using Exercises to Enhance English Translation Skill” aims 1) to compare the students’ learning achievement in translating from English into Thai before and after using exercises to enhance English translation skill, 2) to compare the students’ learning achievement with the specified criteria (60%), and 3) to study the students’ satisfactory of English learning using exercises to enhance English translation skill. The samples comprised of a class of 17 students enrolling in ENG 203 (Principles of Translation) in the second semester of academic year 2009 at Sripatum University. The experiment followed the one group pretest-posttest design. The experiment instruments consisted of lesson plans, pre-test and post-test, exercises to enhance English translation skill and students’ satisfaction questionnaire. The collected data were analyzed using mean, standard deviation, percentage and One-sample-t-test. The results of this research were as followed: 1. The English learning achievement of the students after using exercises to enhance English translation skill was significantly higher at the level of 0.5. 2. The students using exercises to enhance English translation skill have gained the learning achievement (60%). 3. The students’ overall satisfactory with exercises to enhance English translation skill was in the high level.รายการ การพัฒนาความสนใจในการเรียนวิชา BCS 121 การเขียนโปรแกรม 2 ของนักศึกษา ชั้นปีที่ 1 ภาควิชาคอมพิวเตอร์ธุรกิจ คณะสารสนเทศศาสตร์ โดยการใช้เทคนิคการเสริมแรง(Sripatum University, 2552) พิมพ์วิสาข์ ติ่งเคลือบ; Pimvisa TingkluebTo answer questions regarding increase class concentration and improve in tutoring, the researcher compared both positive and negative reinforcements to archive the suitable stimulus for the subjects. The subject of the research were 38 freshmen students, major in Business Computer faculty of Information Technology, studying BCS 121 Programming II on second semester of 2552 academic year. The instrument was used observation form to study the behavior in internet usage during the class a survey was conducted among the subjects then analyzed the collected data in descriptive manner. Findings revealed that positive reinforcement (extra point) could decrease the internet usage behavior during the class less than negative reinforcement (point withdrawal). However, the subjects would have higher concentration with positive reinforcement, as a result, will be able to finish the exercise and gain higher point.รายการ การพัฒนาพฤติกรรมการส่งแบบฝึกหัดของนักศึกษาในรายวิชา CSE399 ปฏิบัติการการเขียนชุดคำสั่ง โดยการใช้เทคนิคการเสริมแรง(Sripatum University, 2552) มาสิวรรณ บุญพลอย; Maliwan BoonployThe objective of this research is to explain the effect of reinforcement to the class of CSE399. Stimulating the students with both negative and positive reinforcements, the researcher studies both effects to find the difference in learning achievement. The instrument for collecting data was behavior observation of students in exercise submission. The data was analyzed by descriptive statistics. The study shows a significant difference between positive and negative reinforcement as the positive reinforcement (extra point) will motivate the students in selfpracticing more than negative reinforcement (point withdrawal). As a result, the students that engage more in self-practicing would involve more in the process if they receive more positive reinforcement. This will, eventually, affect their higher point.รายการ การพัฒนาความสามารถในการเขียนประโยคภาษาอังกฤษโดยการใช้กิจกรรมการเขียนบันทึกโต้ตอบของนักศึกษาในรายวิชา ENG 324 มหาวิทยาลัยศรีปทุม(Sripatum University, 2552) โสมพิทยา อบรม; Sompittaya ObromThe study of “Improving Ability in Writing English Sentences Using the Dialogue Journal Approach of ENG 324 Students at Sripatum University” aims 1) to compare the students’ ability in writing English sentences before and after using the dialogue journal activities and 2) to study the students’ satisfactory of English learning using the dialogue journal activities. The samples comprised of a class of 40 students enrolling in ENG 324 (Grammar and Writing Skills) in the second semester of academic year 2009 at Sripatum University. The experiment followed the one group pretest-posttest design. The experiment instruments consisted of lesson plan, pre-test and post-test, dialogue journal activities and students’ satisfaction questionnaire. The collected data were analyzed using mean, standard deviation, percentage and One-sample-ttest. The results of this research were as followed: 1. The average scores of posttest were 5.68 higher than those of pretest 1.53 (out of 10). These increased 41.50 percent. The English writing achievement of the students after learning through using dialogue journal activities was significantly higher at the level of 0.01. This showed that the dialogue journal writing activities had significantly improved the students’ ability of writing. 2. The students’ overall satisfactory with dialogue journal writing activities was in the high level. The highest satisfied item belonged to “the students were satisfied with the overall learning through dialogue journal writing activities” whereas the rest were all in the high level.รายการ การศึกษาปัญหาการขาดเรียนในห้องปฏิบัติการทางภาษามหาวิทยาลัยศรีปทุม(Sripatum University, 2552) ณรงค์ชัย ปินทรายมูลการวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสาเหตุการขาดเรียนของนักศึกษาในห้องปฏิบัติการทาง ภาษามหาวิทยาลัยศรีปทุม ประชากรที่ใช้ในการวิจัย ในภากเรียนที่ 2/2552 จำนวน 171 คน สุ่มเป็นกลุ่ม ตัวอย่าง โดยใช้วิธีการสุ่มอย่างง่าย จำนวน 42 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถาม 2 ฉบับ คือ แบบสอบถามนักศึกษาที่ขาดเรียนทั่วไป แบบสอบถามสัมภายณ์นักศึกษาที่ขาดเรียนเป็นประจำและ นักศึกษาที่ขาดเรียนเป็นครั้งคราว จากนั้นนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ โดยการหาค่าความถี่และร้อยละ ผลการศึกษา พบว่า สาเหตุของการขาดเรียนวซึ่งแบ่งออกเป็น 4 ค้าน มีรายละเอียด ดังต่อไปนี้ 1. สาเหตุด้านตัวผู้เรียนเอง เช่น ติดเพื่อนชักชวนให้เสพยาเสพติด 2.ด้านการเงิน เช่น ไม่มีทุนทรัพย์3.ด้านกฎ ระเมียนในหัองปฏิติตรหางกาวี) เห่นย หาระป็ชนซ์บงกศยิบป ป อาการย์บัญงวณ อุปกรณ์และ สิ่งแวดล้อม เช่น อุปกรณ์ชำรุด คอมพิวเตอร์ไม่เพียงพอ ไม่ชอบไปรแกรมในห้องปฏิบัติการ สรุปแนวทางการแก้ไขปัญหาการขาคเรียนของนักศึกษา คือ 1.มหาวิทยาลัยมีการอบรมเป็นกลุ่ม หรือรายบุคคลเกี่ยวกับผลเสียของการขาดเรียน2.มหาวิทยาลัยขอความร่วมมือกับผู้ปกครองช่วยเหลื่อใน การแก้ปัญหาการขาดเรียน 3.มหาวิทยาลัยมี โครงการอบรมครูปฏิบัติให้ปฏิบัติต่อนักศึกษาทุกคนใน แนวทางเดียวกันในเรื่องฎกระเบียบ 4.จัดเตรียมอุปกรณ์การเรียนให้สมบูรณ์รายการ สภาพและปัญหาการจัดการเรียนการสอนวิชาการเขียนโปรแกรมทางภาพเคลื่อนไหว สาขาวิชาเกมและแอนิเมชัน คณะดิจิทัลมีเดีย มหาวิทยาลัยศรีปทุม(Sripatum University, 2553) นภนต์ คุณะนิติสาร; Napon KunanitisarnThe research on “Conditions and Problems of Teaching and Learning of DGA 327 Animation Programming Field of study Game and Animation Faculty, School of Digital Media Sripatum University” aims to study the conditions and problems of Teaching and Learning courses in Animation Programming. According to the results of research was to develop content of teaching and learning method in class. Population-based study consisted of 21 students enrolled in DGA 324 Animation Programming in the second semester of academic year 2553 at Sripatum University. The tool used to collect this information is queries that have included conditions and problems of Teaching and Learning in Animation Programming. The concept of education which is divided into three episodes: 1) General Information 2) Opinions on the conditions and problems of teaching and learning in animation programming. It is a five-level scale, and 3) Students suggestions to improve the teaching and learning. The statistical values were used the frequency, percentage, mean and standard deviation. The research of Conditions and Problem of Teaching and Learning of DGA 327 Animation Programming showed that the majority of students’ opinions agree with the current instruction practice of DGA 327 Animation Programming was the highest level. In the part of content of study, lecturer characteristic and teaching technique, learning activities, measurement and evaluation used teaching media were the highest level.รายการ สภาพและปัญหาการจัดการเรียนการสอน รายวิชา CSE105 โครงสร้างข้อมูล สาขาวิชาวิศวกรรมซอฟต์แวร์ คณะเทคโนโลยีสารสนเทศ(Sripatum University, 2553) อดิศักดิ์ ศุภธนสินเขษม; Adisak SupatanasinkasemThe purposes of this research was to study the current instructional practices and problems of teaching Data Structure for the undergraduate students in the Software Engineering Department, Faculty of Information Technology, Sripatum University. The sample of this research was 40 of the undergraduate students in the Software Engineer Department, Faculty of Information Technology, Sripatum University who registered the Data Structure subject in the 2nd semester of 2553 academic year by cluster random sampling method. The instrument for collecting data was validated five-rating scale questionnaire. The data was analyzed in percentage, mean and standard deviation. The results of this research were 1) The current instructional practices of teaching the Data Structure for the undergraduate students in the Software Engineering Department, Faculty of Information Technology, Sripatum University as a whole was at high score. When considering the data individually, the highest score is the personality of the instructor. Then the rest of the evaluating data ware in the following orders: teaching/technique of teaching, teaching material supports, quiz and evaluation respectively. 2) The problems of teaching the Data Structure for the undergraduate students in the Software Engineering Department, Faculty of Information Technology, Sripatum University as a whole was at low score. When considering the data individually, the personality of the instructor had the least problem of all, the rest of them ware in an increasing orders, they ware: quiz and evaluation, teaching material supports, teaching/technique of teaching respectively.รายการ สภาพและปัญหาการจัดการเรียนการสอน รายวิชา HIM 327 การจัดการแผนกบริการส่วนหน้า สาขาวิชาการจัดการโรงแรมและการท่องเที่ยว คณะศิลปศาสตร์(Sripatum University, 2553) เตือนใจ ศรีชะฎา; Tuaenjai SrichadaThe objectives of this research were 1) to investigate current instructional practices and identify any problems with HTM 327 Front office Management ; Teaching techniques,Teacher personality, Instruction media,and Evaluation methods and 2) to develop teaching techniques for improved our students’ grades in the future. The sampling of this research was the 90 hotel’s students. The instruments used were questionnaires of 4 sections; Teaching techniques, Teacher personality, Instruction media and Evaluation methods. The statistical values were the frequency, percentage, mean and standard deviation. The finding of the research were found as following ; 1) The Current Instruction Practices and Problems of HTM 327 Front office Management of 4 sections ; Teaching techniques, Teacher personality , Instruction media and Evaluation methods were the least and Instruction media was the little problems 2) The results From the research will reveal general data from the sample , which will be used for analysis and to find causes and solutions for planning methods developing and improving teaching standards in the future.รายการ การเปรียบเทียบผลการประเมินผลงานโครงการออกแบบวิชา ARC 119 โดยวิธีการประเมินแบบรวมและแบบรายกลุ่ม(Sripatum University, 2553) ณัฐวุฒิ อัศวโกวิทวงศ์; ชนกพร ไผทสิทธิกุล; จรรยา ผลประเสริฐIn architectural studio pedagogy, there have conventionally been two practical student project evaluating systems: the 'Panel' and 'Independent group' jury. The former is a method gathered the evaluation from every instructor in a course; meanwhile the latter per se is within each group. However, both have not been sufficient studied for its significant difference. The researchers aim to statistically identify the degree of differentiation via the student project evaluation in ARC 119 course. It is discovered that the evaluating result of both methods presents in harmonic direction and states no statistic difference. Notwithstanding, the researchers suggest that the panel jury is still necessary for which the gap of marking outputs from various instructors might be fulfilled. Moreover, the harmonic results help clustering to a couple of groups and provide more flexibility to studio and course arrangement.รายการ การประยุกต์ใช้เทคนิคการเรียนรู้แบบร่วมมือในรายวิชา IEG435 ของนักศึกษา คณะวิศวกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีปทุม(Sripatum University, 2553) พัฒนพงศ์ อริยสิทธิ์; Pattanapong AriyasitThis research objective was studied learning in courses of IEG436 by collaborative Learning of engineering student, Sripatum University. Collaborative activity of FAST technique in the course of value engineering and Questionnaire is tool for testing project groups and evaluated together in the classroom before and after improvement compared and result of all assessment topics are better at the 90% confidence level accept and satisfaction of learning level “extremely satisfied” and the achievement of the learning improvement had average of the study was 68.23, Standard deviation was 8.62รายการ การศึกษาอิทธิพลของการปรับปรุงเนื้อหาวิชา ARC131 การเขียนแบบสถาปัตยกรรม ซึ่งมีผลต่อผลการเรียนวิชา ARC141 วัสดุและการก่อสร้าง(Sripatum University, 2553) ธราดล เสาร์ชัย; ปิยะ ไล้หลีกพาลThis research thus aimed to study the relationship between the learning outcomes of the ARC131 and the ARC141 of the first year students in architectural major, the Faculty of Architecture, Sripatum University. The research also studied the influence of learning outcomes in the ARC141 of these students during the academic years 2009-2010. This study was designed as the quantity research by using the students’ learning outcomes as the variables. The Pearson Product Moment Correlation Coefficient was applied as the statistic method, along with the changes in the learning outcomes during that period by comparing the mean of two independents samples test. It was found that the relation of the learning outcomes between the ARC131 and the ARC141 in the academic year 2010 had the r score at 0.414 as significant intermediate relationship. From this number, it can be implied that the learning outcomes in the ARC131 had impact on the learning outcomes of the ARC141. Moreover, the overall studying results of the ARC141, during the academic years 2009 - 2010 had the negative changes when comparing with the learning outcomes of the course of that year. However, due to the assessment in subgroup category, it was found that the positive changes came from the result of the exam and the construction models. It can be implied that the changes in instruction method in the fundamental course can affect any courses that have relevant contents.รายการ สภาพและปัญหาการจัดการเรียนการสอน รายวิชา RFM 301 หลักการจัดการธุรกิจค้าปลีกและแฟรนไชส์ สาขาวิชาการจัดการธุรกิจค้าปลีกและแฟรนไชส์ คณะบริหารธุรกิจ(Sripatum University, 2553) วชิราภรณ์ จีระว่องวิทย์; Vachiraporn ChiravongvitThe objective of this research was to study current instructional practices and problems of RFM301 Introduction to Retail and Franchise, Field of study Retail and Franchise Faculty of Business Administration. The methodology in this research was a quantitative research. A survey was used to collect the data from 12 students who enrolled in this subject. Descriptive statistics, including frequency, percentage (%), mean, and standard deviation (S.D.), were used to describe demographic characteristics of the respondents and the respondents opinion towards current instructional practices and problems of RFM301 Introduction to Retail and Franchise. The findings illustrated that most of the respondents were female, studying in Retail and Franchise Department, 2nf year student, and attended class more than 10 times. They reported that all states of instructional practices were performed in the high level and overall problems were ranked in low level. The respondents also suggested that, more activities, such as workshop and case study, during class should be provided in order to make students to be more understanding on the subject.รายการ สภาพและปัญหาการจัดการเรียนการสอน รายวิชา EEG 456 การป้องกัน ระบบไฟฟ้ากำลังและรีเลย์ สาขาวิชาวิศวกรรมไฟฟ้าคณะวิศวกรรมศาสตร์(Sripatum University, 2553) กีรติ ชยะกุลคีรี; Keerati ChayakulkheereThis research investigates the current instructional practices and problem of EEG 456 power system protection and relay, Field of Study in Electrical Engineering, Faculty of Engineering. The investigation includes instructional techniques, instructor personality, instructional material and evaluation. The research outcome was used to improve the course instruction and activities. The data were obtained from the questionnaires collected from 30 students who registered the course and there were 27 feedback questionnaires with the return rate of 77.41%. The analysis shown that the students’ satisfactions to the course are high. The most obviously problems were instructional technique and material. Even though the total problem scores of teaching technique and material were shown to be very low, the comment for improving from the students show that the instructional technique and material should be improved by adding more calculation example and practical equipment examples.